Monday, October 3, 2011

Apakah Aku ini Layak, Ya Allah....


 Menyimpan sebuah perasaan saat umurku sudah suntuk menjemput waktu untuk menerima akadnya seorang suami sangat memeritkan... Aku bimbang andai hati yang telah jatuh cinta ini akan terkecewa. Saat terjaganya dari lena setelah bermimpi akan wajahnya aku akan mendirikan solat meminta semoga dipelihara hati ini agar tidak keterlaluan dalam menyintai... Andai dia bukan jodohku kuberharap semoga hati ini bisa diberikan kekuatan untuk menerima dia memberi akadnya buat nama yang lain... Sebagai seorang wanita, terlalu banyak pengorbanan hati yang perlu dilakukan demi kasih yang terlahir buat diri... Hanya doaku minta diiringi redha Allah dalam setiap perilaku dan gerak geri semoga tidak keterlaluan dalam berkelakuan... Mulut manusia tiada siapa yang dapat menutupnya... Sedang diri sudah mencuba untuk menjadi yang terbaik namun masih ada suara-suara yang dilontarkan atas sikapku... Allah, berat benar ujianmu... Aku bukan mencari perhatian adam agar mereka memandang dan melihat padaku... Apa yang kucari hanya perhatian dan pandanganMu padaku... Adakah aku sudah cukup untuk berhadapan denganMu... Air mataku mengalir deras saat mengingatiMu... Aku malu, Ya Allah... Sangat tinggi cintaku buat khalifah itu namun aku terlupa memuhasabah diri apakah tahap ketinggian cintaku buatMu... Ya Allah, perasaan ini Kau berikan buatku demi menguji sejauh mana aku mampu bertahan... Jelas, Ya Allah... Lemah langkahku ini... Kakiku terasa tidak berdaya melangkah lagi menuju hari-hari mendatang... Ya Allah, keperitan ini mahu kukongsikan denganMu saat semua insan menutup mata melayari bahtera mimpi dan anganan hidup... Saban malam mimpiku dihadiri oleh bayangan dia, Ya Allah... Aku tidak meminta untuk jadi seperti ini... Aku tidak mahu akan hadirnya perasaan ini namun dikenangkan kembali ia merupakan anugerahMu... Hanya hatiku tidak sekuat mujahidah lain, Ya Allah... Lemah diriku ini... Sangat lemah, Ya Allah.... Apa yang perlu aku lakukan... Aku ingin mengelak dari melihat ke wajahnya namun sering mata itu bertembung pandangan. Ya Allah, besarnya cintaku ini adakah layak untuk aku memilikinya... Aku insan kerdil, Ya Allah... Aku jua bimbang... Kau uji aku dengan mempersulitkan soal jodohku sedang amru lain Kau permudahkan... Ya Allah, jangan Kau bebankan aku dengan bebanan berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang sebelumku... Aku bukan sekuat itu, Ya Allah... Sakit dan pedihnya hati ini tiada siapa yang tahu... Tidak mampu aku luahkan kepada manusia sebagaimana aku luahkan kepadaMu... Maka Kau terimalah apa yang aku coretkan dari hatiku ini, Ya Allah...

No comments:

Post a Comment