Saturday, November 13, 2010

Resah dan pertelagahan hati....


Aku tidak mengerti dengan kehendak hatiku sendiri... Kadang-kadang aku berasa keliru dengan keinginannya samada ia hanya nafsu yang memberontak atau fitrah diri yang ingin dipenuhi... Aku hanya mampu berdoa dan meminta kepada Dia yang Maha Tahu segala sesuatu tentang hambaNya samada yang tersirat atau sebaliknya...

"Ya Allah, keinginan ini datang lagi... Sebagai seorang manusia yang lemah dan tidak berupaya aku memohon kepadaMu, Ya Tuhan... Aku tahu fitrah kurniaanMu satu nikmat dan anugerah yang tidak ternilai harganya... Namun aku sebagai manusia memohon bantuanMu agar Kau kuatkan hatiku... Aku tidak mahu hanyut dengan cinta manusia yang melalaikan dan melekakan aku dari menyintai dan mengingati Engkau, Ya Allah... Saat ini aku masih belum bisa menunaikan tanggungjawab menyintai manusia... Aku masih belum mampu, Ya Tuhanku... Kau peliharalah hatiku dari maksiat yang akan meninggalkan noda hitam padanya... Keinginan untuk menyintai dan dicintai semakin bergejolak dalam dada... Aku tidak mahu ia menjauhkan aku dariMu... Andai tiba masanya nanti akan aku tunaikan fitrah ini tapi bukan hari ini... Aku memohon kekuatan hati dariMu, wahai Tuhan Agung... Bantulah aku menyusuri jalan kehidupan yang penuh aral ini untuk sampai kepadaMu... Aku memohon, Ya Allah.... Dia seorang lelaki yang baik yang telah dicalonkan hatiku dirinya itu. Aku tidaklah semulia Khadijah untuk memperoleh cinta kekasih Allah... Bukan juga Zulaikha yang tulus kasihnya buat Yusof... Apatah lagi Sumayyah si isteri yang setia... Aku hanya seorang wanita yang lahir dari dalam kalangan manusia biasa yang cuba mengangkat martabat seperti mereka... Aku tahu Engkau mengetahui perihal hatiku ini... Peliharalah hati lelaki itu begitu juga hatiku sepertimana Kau pelihara hati Rabiatul Adawiyah, lagenda sang pencinta agung... Sudah tiba masanya nanti akan aku seru syiarMu ini... Dan andai saja dia tidak tercipta buat diriku, aku merelakannya, Ya Allah... Kerana aku meyakini ketentuanMu adalah yang terbaik buatku... Aku pohon sekali lagi, Ya Tuhanku... Peliharalah hatiku dari rasa ini yang bisa menjauhkan aku dariMu..."

No comments:

Post a Comment