Wednesday, January 12, 2011

Menjahatkan orang??Kerana lidah badan binasa....



Bertemu kembali setelah lama menyepikan diri....Kisah kali ini ana bawakan khas buat antum antunna semua dari pengalaman yang telah berlaku pada ana . Sangat mencengkam jiwa... Sekiranya antum antunna hendak tahu, ikuti penulisan ana kali ini sehingga penghujungnya.

Suatu hari Luqman Hakim telah memasuki sebuah pasar dengan menaiki seekor baghal, manakala anaknya pula mengikut dari belakang.

Melihat tingkah laku Luqman itu, sesetengah orang yang berdiri di pinggir jalan pun berkata :

“Lihat orang tua itu yang tidak bertimbang rasa. Dia sedap-sedap duduk menaiki baghalnya sedangkan anaknya pula dibiarkan berjalan kaki.”

Setelah mendengarkan kata-kata yang kurang sedap dari orang ramai maka Luqman pun turun dari baghalnya itu lalu diletakkan anaknya di atas baghal itu dan kembali berjalan.

Melihat yang demikian, maka sesetengah orang di pasar itu berkata pula :

“Sungguh biadab budak itu. Orang tuanya dibiarkan berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki baghal itu.”

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang baghal itu bersama-sama dengan anaknya.

Kemudian sesetengah orang ramai pula berkata lagi :

“Lihat dua orang itu menunggang seekor baghal, alangkah siksanya baghal itu membawa beban yang berganda.”

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari baghal itu dan menyambungkan perjalanannya, kemudian terdengar lagi suara orang berkata :

“Ada baghal tetapi tuannya berjalan kaki. Alangkah bodohnya!”

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya

“Sesungguhnya seseorang itu tidak terlepas dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tidak mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu.”

Daripada kisah ini wujudlah pertimbangan fikiran ana yang sedayanya didorong oleh ilmu yang dipelajari tanpa kawalan nafsu yang melulu.

Manusia? Siapa manusia? Ya, manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah dalam kalangan semua makhluk yang diciptakanNya. Apabila tunduknya seluruh para malaikat dan makhluk ciptaan Allah yang lain kepada nabi pertama kita, Adam Alaihissalam hinggakan menyeru juga Allah kepada Iblis untuk tunduk patuh dan hormat kepada manusia sedangkan si iblis merupakan makhluk paling tinggi dan mulia darjatnya dalam kalangan makhluk sebelum penciptaan manusia ketika itu menunjukkan kepada kita semua betapa besarnya peranan manusia kepada Penciptanya... Mengapa manusia dikurniakan darjat setinggi itu?

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, "Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
Surah Al baqarah, ayat 30.

Untuk yang lebih lanjut rujuk kepada ayat seterusnya,31,32 dan 33. Ayat tersebut menunjukkan kepada kita semua betapa tingginya darjat manusia di sisi Allah. Namun manusia yang bagaimana? Tentu sahaja manusia yang beriman dan beramal soleh. Ayat tersebut juga menunjukkan kepada kita sungguhpun manusia itu merupakan sebaik-baik ciptaan namun manusia juga mempunyai kekurangan yang langsung tidak dapat ditolak oleh manusia sendiri walau sedikitpun. Oleh sebab itu, Allah menurunkan kepada seluruh manusia para nabi dan rasulNya sebagai utusan kepada risalah dan hidayahNya. Sekiranya tanpa panduan arah oleh yang Maha Kuasa, tentu sahaja manusia akan hidup dalam keadaan huru hara kerana manusia serba tidak sempurna dan penuh dengan kekurangan. Andaikan tiada peraturan dan panduan dari Allah, undang-undang yang dicipta oleh makhluk yang serba kekurangan untuk mengatasi sesuatu masalah yang berlaku dalam masyarakat tentu sahaja undang-undang tersebut akan turut sama menjadi serba kekurangan. Kita sendiri boleh berfikir tentang itu. Mencuba setinggi mana sekalipun walaupun setelah turunnya panduan dari Allah, manusia tetap juga tidak mampu menjadi yang sempurna kerana fitrah manusia sendiri yang sering lupa,lalai dan leka. Apa yang kita semua mampu lakukan sebagai manusia adalah cuba menjadi yang terbaik walaupun tidak mampu untuk menjadi yang sempurna.

Kupasan cerita tentang Luqman Al-Hakim bersama anaknya menunggang seekor baghal. Apa persperktif pertama yang anda semua fikir setelah membaca kisah di atas? Tentu sahaja antum antunna akan berfikir, "Oh, kita perlu menjadi diri kita sendiri. Jangan dengar cakap orang." Ya, mungkin. Tapi hebat benarkah kita hendak disetarafkan darjat kita dengan Luqman Al Hakim? Sudahkah kita menjadi sebijaknya atau setinggi taqwanya kepada Tuhannya? Layakkah juga kisah tentang diri kita untuk dijadikan Kalamullah di dalam kitab suciNya Al quran sebagaimana termaktub kisah Luqman di dalamnya? Jawab pada diri anda sendiri. Kisah di atas sebenarnya ditakrifkan dan disamakan hanya buat insan-insan yang beriman dan bertaqwa. Memenuhi jalan hidupnya dengan cinta dan rasa ta'jub kepada Allah. Bolehkah kisah tersebut disamakan pada mat rempit atau pelacur di luar sana? Penagih dadah mahupun pembunuh bersiri? Tidak sama sekali bagi ana. Tentu sahaja mereka-mereka dalam senarai itu merupakan pelaku dosa besar yang menempah tempat secara percuma di neraka kelak kerana telah termaktub di dalam Kalamullah yang suci antara perkara yang diharamkan oleh Allah. Mana mungkin seorang pelacur boleh katakan begini setelah mengetahui kisah di atas, "Oh, setiap manusia ada cara tersendiri. Tidak akan terlepas dari kata jahat orang lain. Begitu juga aku seorang pelacur ini." Bolehkah begitu? Sekiranya ada pelacur yang katakan begitu, ana orang pertama yang akan mentertawakannya. Kerana apa? Dia tidak tergolong dalam golongan insan yang termasuk dalam tsabit cerita di atas kerana dia tergolong dalam kalangan manusia yang bukan cuma mendapat tohmahan manusia malahan tohmahan dan kutukan dari Allah s.w.t.

Walaupun begitu, jangan memandang sesuatu yang lebih besar dahulu, mulakan pada diri kita sendiri. Renungkan pada perkara yang lebih kecil skopnya. Tentu sahaja kita tidak suka ada pandangan jahat dan kata-kata yang buruk tentang diri kita. Tiada siapa yang boleh lari dari perkara itu. Diri ana sendiri, tak lari dari sebaran fitnah dan ucapan serong orang sekeliling. Ana sendiri tidak suka sekiranya ada yang sibuk bercerita itu ini tentang diri ana. Yang jahat-jahat sahaja yang orang nampak pada diri kita. Oleh yang demikian, jagalah mulut dan tutur kata kita dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang boleh mencela dan memburukkan orang lain. Hari ini cerita itu bermula dari mulut kita kepada seorang sahabat, sahabat kita menyampaikan kepada sahabatnya, sahabat kepada sahabat kita itu pula bercerita pada sahabatnya hinggalah kisah itu tersebar dan diketahui orang ramai sehingga pandangan-pandangan serong terbit pada si sipolan. Padahal, sipolan tersebut tidaklah sebesar mana kesalahannya. Mungkin sipolan tersebut bukanlah seperti yang disangkakan tapi kerana cerita kotor yang disebarkan oleh radio bergerak secara percuma itu membuatkan orang ramai melabelnya sebagai "JAHAT" atau "KEJI". Diri kita pula, free2 sahaja diberikan oleh Allah dosa yang bersambung-sambung dan tidak putus selagi mana kisah tersebut masih tersebar luas. Astaghfirullahalazim.... Peliharalah lidah kita... Kerana lidah yang lembut tidak bertulang ini akan membantu kita menempah tempat yang besar di dalam neraka untuk jangka waktu yang panjang....

Ini cerita ana...Ana sedikit kekok dengan dirinya kerana cara dan pemikirannya sangat berbeza dengan ana. Dia juga seorang yang sangat suka melabel, cerewet dan mudah membenci orang tanpa mengenalinya dengan lebih dekat terlebih dahulu. Untuk mengelakkan ana dari terus-terusan mengotorkan hati menambah kebencian padanya, ana mendiamkan diri. Oleh sebab itu, seperti ada batu besar yang memisahkan antara ana dengan dia. Ada sahaja yang dilakukannya tidak kena pada mata ana. Serasa ingin menjerit sekuat hati melepaskan semua yang terbuku dalam hati. Akhirnya ana bertindak meluahkan perasaan kepada seorang sahabat. Dia menyuruh ana bersabar dengan tingkah lakunya. Sahabat ana juga mengatakan mungkin ana sendiri yang terlalu sensitif dan terbawa2 dengan pemikiran yang bertentangan dengannya. Ana menerima nasihatnya dan terus bersabar... Ya, tidak ana nafikan ana sendiri bersalah dalam hal ini... Kata-kata sahabat ana termakan juga... Mungkin ana sendiri yang terlalu sensitif... Tidak mengapalah.. Ana menerima kesalahan ana dan cuba menebusnya. Dengan dia, ana cuba berlapang dada dan menerima... Hinggalah suatu hari, seorang sahabatnya datang ke bilik dan berdiri di luar pintu sambil berbual dengannya. Tiba-tiba sahabatnya bertanya, "mana kak bilik ni yang....... " bicaranya tergantung kerana dia cepat-cepat menahan sahabatnya dari terus menyambung kata-kata kerana ana ada di dalam bilik ketika itu. Kemudian sahabatnya berkata lagi, "kita tak cakap apa2 pun lagi tau...." Ya, memang ana mendengar setiap pertuturannya. Sedih! Hanya itu perasaan yang bisa digambarkan ketika itu... Ana terus berlari meninggalkan bilik dan mencari sahabat ana. Sahabat ana cuba meredakan tangisan yang sedang bersiaran langsung. Dia menenangkan perasaan ana... Ya, sedang sangat terluka ketika itu... Mana mungkin ana boleh menipu perasaan ana sendiri. Air mata ana keluar tanpa diminta. Langsung tidak boleh ditahan. Ana kecewa benar ketika itu. Serasa hendak keluar dari bilik itu dan tidak mahu melihat mukanya lagi. Benci! Sahabat ana menjadi penenang lagi. Dia tidak mahu mengeluarkan bicara kerana ana benar-benar terluka ketika itu. Sedikit nasihatnya, "Pergi balik sekarang, tunaikan solat sunat dan mengadu sepuas-puasnya kepada Allah." Ana turuti nasihatnya. Lebih tenang selepas itu. Memuhasabah diri sendiri merupakan perkara terpenting ketika hati sedang dilanda kemurungan dan masalah.
Tidak lama selepas itu, berlaku sedikit salah faham antara ana dan rakan sekelas. Ketika itu juga ana sangat murung hingga membawa kepada pertemuan ana dengan rakan sekelas ana itu. Akhirnya dia menerangkan pada ana bahawa ana langsung tiada kaitan dengan perselisihan yang berlaku. Ana mengucapkan syukur panjang. Daripada kejadian itu, Allah mentarbiah hati dan menegur ana... Dalam setiap perselisihan yang berlaku, janganlah bersikap angkuh dan ego... Mungkin perselisihan yang berlaku berpunca dari diri kita tanpa kita sedari. Sebelum menuding jari kepada orang lain lebih baik menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu dan bersikap menjadi yang lebih awal meminta maaf.

Ana memaafkan kesalahan dia kerana merasakan semuanya berpunca dari ana. Tidak mengapalah. Namun tidak lama selepas itu, sahabatnya yang sama yang datang lagi ke bilik. Ketika ana membelakangkannya, sahabatnya itu menunjuk-nunjuk ke arah ana. Dia hanya memandang ke arah sahabatnya sambil tersenyum. Ana merasakan ada sesuatu yang pelik sedang terjadi ketika itu. cepat-cepat ana berpaling ke belakang. Aksinya kantoi dan dapat dilihat oleh ana. Sahabatnya terus terdiam. Hati ana menangis lagi ketika itu. Mata ana hanya mampu menyembunyikan apa yang zahirnya namun perasaan ana bagai dikelar-kelar. Laungan Istighfar dan zikir yang termampu diluahkan. Pandangan ana pada sahabatnya telah lama dijatuhkan. Perlahan-lahan ana naik ke atas katil dan cuba melelapkan mata. Hati masih lagi kecewa dengan kejadian yang baru sahaja berlaku... Tiba-tiba air mata yang ditahan tadi mengalir juga dari celah-celah kelopak mata yang tertutup...

"Apa salahku yang telah aku lakukan kepada mereka, Ya Allah... Adakah aku telah menyakiti mereka dengan kesakitan yang teramat sangat? Ya Allah, tolonglah tegur hambaMu ini sekiranya ada aku melakukan kesalahan yang tidak disengajakan....."

Sayu...Hanya itu yang termampu... Setiap kali bertembung di jalanan atau di mana-mana, sahabatnya akan menarik muka dan memandang ana dengan pandangan benci... Sehingga hari ini, ana masih tertanya-tanya... Apa salah ana.....

Kesedihan ana membawa ana kepada penceritaan ini. Ana sekadar ingn berkongsi untuk dijadikan sebagai pengajaran dan peringatan buat antum antunna semua. Bukan untuk kutukan atau tohmahan yang disengajakan. Sekiranya ada yang tidak berpuas hati dengan mana-mana sahabat atau kenalannya lebih baik berterus terang dari menyebarkan cerita yang tidak-tidak tentangnya. Pada mulanya mungkin memang dia yang bersalah namun disebabkan sikap dan kegemaran kita yang lebih suka bercakap-cakap di belakang akan memulangkan dosanya pada kita dan menambah pahala buat dia. Buat yang mendengar cerita pula, jangan terlalu cepat menilai dan melabel seseorang hanya kerana cerita yang didengari oleh sahabat terdekat kita tanpa kita mengenali dengan lebih baik bagaimana sipolan yang dikatakan itu dan mengkaji kesahihan cerita tersebut....Renung2kanlah.......wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment