Monday, August 9, 2010

Adakah....

Aku mula rindu dengan kehidupanku di kampung... Bunyi deruan enjin kereta dan jerit pekik orang ramai semakin mengusutkan jiwaku yang sudah sedia teserlah kekusutannya. Aku hidu bau angin yang menderu menyapa pipi bersama hinggapan debu dan habuk-habuk kotoran. Aku ingin pulang.... Bersama keluarga menikmati juadah berbuka pada ramadhan yang pertama... Ibu,aku amat merinduimu.. Kenapa tika kau hadir disini tidak kau jengukkan wajahmu untuk melihat anak gadismu yang satu ini... Oh,ibu... Sampainya hatimu... Hati bagai dipagut rajuk yang panjang namun tika berbicara dengan ibu tidak kutampilkan rasa yang menggunung dijiwa... Aku sedih tapi apakan daya... Aku cuba memahaminya... Ramadhan bakal tiba... Masih aku di bumi tarbiah Nilam Puri menikmati juadah ilmu setiap hari bermula terbitnya mentari hingga hilang bayangnya di ufuk barat... masih lagi matahari terbit di situ... Aku juga masih tetap disini... Setia mengira hari-hari yang makin berlalu meninggalkan aku terkapai-kapai... Ah,terasa tubuh semakin hilang isinya... Selera ku bagai sudah kembali menunggu di atas meja hidangan ibu untukku... Aku tetap jua di sini... Menanti dan terus menanti... Ramadhan, lama kunanti ketibaanmu... Ke mana kau menghilang pergi... Saban ketika kau pasti pergi dan akan kembali semula menemuiku disini... Kali ini adalah kali terakhir aku menemuimu di tanah bertuah ini... Andai Allah masih meneruskan hayatku aku akan ketemu denganmu di tanah yang lain... Yang pasti, aku tidak akan disini lagi...
Yang pasti, kan ada insan yang merinduiku disini... Siapakah dia.....

1 comment: